finanční poradce: Ing. Josef Styblík, +420 605 374 844, Váš rádce v oblasti financí

Zmapovali jsme novinky v povinném ručení a návod, jak přejít jinam

O tři až pět procent víc zaplatí letos řidiči v průměru za povinné ručení. A kdo měl nehodu nebo patří do rizikové skupiny, přidá ještě víc. Je čas zvážit nabídku konkurence. Přinášíme a přehled novinek a návod, kdy lze změnit pojišťovnu.
Tak mi přišla složenka na povinné ručení. Chtějí zase o 50 korun víc, i když jsem nezpůsobila žádnou nehodu a mám maximální bonus. A lidem, kteří nehodu zavinili, se cena může až zdvojnásobit. Připlatí si také třeba mladí řidiči z velkých měst a se silnými vozy.
Podle pojišťoven je zdražování povinného ručení nezbytné a důvodů je hned několik. Třeba rostoucí výše škod z povinného ručení a také čím dál dražší práce v autodílnách. Ať je to, jak je to, málokdo bude chtít platit víc. A když, tak za lepší služby. Abyste se lépe orientovali, přinášíme přehled, co nového můžete u jednotlivých pojišťoven čekat.

Jarní novinky pojišťoven
AXA: Při likvidaci škody je možné využívat aplikaci – ve čtyřech krocích vyhodnotí rozsah poškození automobilu a navrhne výši pojistného plnění. Pokud klient souhlasí, může mít peníze na účtu do 24 hodin od nahlášení škody. V rámci asistence poskytují bezplatný odtah v rámci Česka a Slovenska. U balíčku Premium (limity 140/140 milionů) hradí i totální škodu na vozidle klienta do výše 150 000 korun.
ALLIANZ: Autopojištění nabízejí nově ve čtyřech přehledných balíčcích, pojistné limity nezačínají na zákonných 35/35 milionech, ale jsou minimálně 70/70 milionů.
ČESKÁ POJIŠŤOVNA: Mini Havarijko je určeno řidičům starších vozů. Je to připojištění k povinnému ručení a funguje pro poškození vozu viníka (který nemá sjednané klasické havarijní pojištění). Limity 10 až 50 tisíc, cena od 349 korun ročně. Možnost uplatnit bonus z osobního auta na obytný automobil.
ČSOB POJIŠŤOVNA: V nejvyšší variantě Premiant navyšují limit plnění škody na vlastním vozidle (= vozidlo viníka) a rozšiřují nároky na zapůjčení náhradního vozidla.
DIRECT: Má webovou aplikaci k samostatnému vyřízení pojistné události – pokud klient souhlasí s navrženou výší plnění, bude vše vyřízeno do 24 hodin. Průvodce škodou na zdraví – právní pomoc klientům, kteří se při nehodě zraní. Garance ceny pro ojetá vozidla – v případě totální škody nebo odcizení dostane klient částku, za kterou auto koupil.
GENERALI: Doplňkové pojištění k povinnému ručení – poškození vlastního vozidla při zaviněné dopravní nehodě. Limity 10 až 50 000 korun, cena od 349 korun za rok.
SLAVIA: V polovině dubna spouští zpřesněnou regionální segmentaci – cena pojištění by tak měla být přesnější a spravedlivější. Sleva pro klienty, kteří z havarijního pojištění využijí plnění formou rozpočtu.
UNIQA: Poúrazová asistence pro motoristy, kteří se zranili v souvislosti s nehodou. Jde o komplexní servis pro lidi s handicapem po autonehodě (telefonické zdravotní konzultace, doprava do zdravotnického zařízení a zpět, dovoz léků, nákup potravin, běžný úklid domácnosti...) do limitu 10 000 korun. Roční cena 300 korun pro řidiče a 130 korun za každé další sedadlo v autě.

Devět situací, jak změnit pojišťovnu
Pokud jste si vyhlédli jinou pojišťovnu, přechod k ní není úplně jednoduchý. Kdy lze smlouvu vypovědět a jaké to s sebou nese povinnosti? Situací, kdy lze ukončit smlouvu o povinném ručení, je devět.
1. Když vám zdraží pojistné
Zdražení pojistného musí pojišťovna oznámit nejpozději dva měsíce před platností nové ceny. Klient pak má měsíc na to, aby odstoupil od smlouvy, pokud mu nová cena nevyhovuje.
2. Když se blíží výročí
Podle zákona můžete pojištění vypovědět bez důvodu k datu výročí smlouvy. Výpověď však musíte pojišťovně písemně doručit alespoň šest týdnů předem. Ideálně doporučenou poštou nebo osobně a přijetí si nechat potvrdit na kopii. Pojišťovny nabízejí i telefonické či e-mailové ukončení, v tom případě doporučujeme poznamenat si datum a čas, kdy jste výpověď domluvili, aby bylo možné ji dohledat v archivu nahrávek hovorů. A pozor, když termín nestihnete, pojišťovna výpověď sice vezme v potaz, ale uplatní ji až k dalšímu výročí. Tedy za rok.
3. Když máte hodnou pojišťovnu
Většině lidí výše uvedený postup připadá z pochopitelných důvodů zdlouhavý. Naštěstí to už některé pojišťovny začínají chápat a v rámci proklientského přístupu netrvají na formalitách. Pojištění u nich můžete vypovědět kdykoli během roku. Zatím jsou však jen dvě. Samozřejmě že zde běží výpovědní lhůta, ale není pekelná. U Directu ukončíte smlouvu dohodou a u První klubové pojišťovny za deset pracovních dní.
4. Když auto prodáte
Zákonným důvodem pro ukončení smlouvy je i to, že už nemáte pojištěnou věc, třeba proto, že jste auto prodali. V tom případě je třeba pojišťovně zaslat kopii kupní smlouvy, případně kopii velkého technického průkazu, kde je tato změna vyznačena. Pojišťovna pak vrací poměrnou část pojistného, kterou máte do konce období „předplacenou“.
5. Když auto zlikvidujete
Další důvod pro skončení pojistky je likvidace auta. Ať už proto, že jste bourali tak vážně, že výsledkem je totální škoda na autě, či proto, že jste si koupili nové a staré bylo neprodejné a nechali jste ho ekologicky zlikvidovat. K výpovědi budete přikládat kopií technického průkazu se záznamem o trvalém vyřazení vozidla z evidence. I v tomto případě můžete počítat s vrácením přeplatku na pojistném.
6. Když vozidlo odstavíte
I uložení značek do depozita a jeho dočasné vyřazení z provozu je důvodem k výpovědi povinného ručení. Pojišťovně je třeba doložit kopii technického průkazu, kde je informace o odstavení uvedena. Kdyby někoho napadlo, že uložení do depozitu je dobrým způsobem, jak se z pojistky vyvléci kdykoli a nečekat na žádné výročí, má pravdu. Jen musí počítat s tím, že kromě nezbytného pobíhání po úřadech zaplatí poplatek za vyřazení vozidla z provozu ve výši 200 korun a při opětovném „zprovoznění“ bude muset doložit platnou technickou kontrolu.
7. Když neplatíte
Komplikovaná situace nastane, když se prostě rozhodnete, že smlouvu nechcete, a tak ji přestanete platit. Tím ale není ukončena. Běží dál, pojišťovna vás urguje a po čase smlouvu vypoví sama. Klient si rozhodně nemůže myslet, že tím, že se pojistil jinde, omluví své neplacení původní pojišťovně. Dlužné pojistné po něm pojišťovna bude vymáhat. A pozor na to, že kdo nezaplatí, může mít klidně problém s exekutorem. Pojišťovny obvykle posílají informaci o budoucí platbě v předstihu – e-mailem, esemeskou nebo přijde do schránky složenka. Když je klient v prodlení, počkají cca 14 dní a pak začnou urgovat platbu. První urgence bývá elektronická nebo telefonická a nic za ni neplatíte. Pak dojde na doporučené dopisy a za ty už si pojišťovny obvykle účtují poplatek 50 až 190 korun. Další doporučený dopis s sebou nese informaci o datu ukončení smlouvy pro neplacení a také vyčíslení dluhu.
Kdo smlouvu nechá „propadnout“, musí doplatit dlužné peníze a také se hned pojistit jinde, jinak by musel platit příspěvek do garančního fondu ČKP a ten je několikrát dražší než povinné ručení.
8. Když nejste spokojeni s plněním
Nastane-li pojistná událost, mají obě strany právo vypovědět smlouvu. Pojišťovny to obvykle udělají v případě, že je pro ně klient rizikový – hlásí třeba třetí velkou nehodu během roku. Vypovědět smlouvu však může i klient, třeba v případě, že není spokojen s vypořádáním škody nebo prostě „jen tak“. Čas je do tří měsíců od nahlášení pojistné události. Majitelé aut by měli počítat s tím, že v tomto případě jim pojišťovna nebude vracet poměrné pojistné.
9. Když si to včas rozmyslíte
Pro úplnost ještě jedna možnost ukončení smlouvy, a tou je odstoupení od smlouvy do osmi týdnů od jejího sjednání. Sice se dá předpokládat, že když klient podepisuje nové povinné ručení, ví, proč to dělá, ale zákonná možnost to je. Třeba v případě, že jste podlehli naléhání prodejce a pak si vzpomněli, že jinde byste měli výhodnější podmínky. O odstoupení je třeba informovat pojišťovnu.

Zdroj: 
Jolana Nováková, idnes.cz