finanční poradce: Ing. Josef Styblík, +420 605 374 844, Váš rádce v oblasti financí

Povinné ručení pro cyklisty neexistuje, škody vyřeší jiné pojistky

Když způsobí nehodu na silnici řidič auta, uhradí škody pojišťovna z jeho povinného ručení. Na cyklisty se ale nic takového nevztahuje. Přitom jsou cyklisté velmi ohrožení a sami také řadu nehod zaviní. Jak se mohou cyklisté chránit, radí Marek Seidl, pojistný analytik společnosti Broker Trust.
Údaje českých pojišťoven uvádějí, že průměrná výše škody nahlášených nehod, které se řeší z povinného ručení, se pohybuje v rozmezí 40 až 50 tisíc korun. Částku podstatným způsobem snižují nejčastější havárky, při kterých auta utrpí jen menší škody jako škrábance nebo promáčknutí. Výjimkou ale nejsou ani události, kdy jdou škody do milionů korun.

Vyberte si to správné pojištění přímo pro vás
Události, při kterých figuruje jízdní kolo, se nemusí výší škody příliš odlišovat. Stačí, aby například cyklista udělal na silnici nečekaný manévr a srazila se kvůli němu dvě auta plná lidí. Zranění a škody na autech pak částku vyženou raketově vzhůru.
Když totiž cyklista způsobí dopravní nehodu, musí vedle pokuty platit i všechny vzniklé škody. Kvůli novému občanskému zákoníku navíc může být odškodnění několikanásobně vyšší, než jaké bývalo v předchozích letech. Viníci platí nejen za hmotné škody a léčbu poškozených, ale často také hradí ušlý zisk za období pracovní neschopnosti.
Řešením je pojištění odpovědnosti z občanského života. To se vztahuje také na rekreační sporty, a zahrnuje tak i cyklistiku. V nabídce pojišťoven přitom najdete podstatné rozdíly. Například některé pojišťovny by škody na zdraví kryly maximálně do výše šesti milionů, jiné mají limity nastavené na desítky milionů korun. Nejštědřejší jsou v tomto ohledu pojišťovny Uniqa, Česká pojišťovna a Allianz.
Škody na zdraví – maximální limity v Kč

Pojišťovna Maximální limit v Kč
Allianz 30 milionů
Axa 10 milionů
Česká pojišťovna 30 milionů
Česká podnikatelská pojišťovna 6 milionů
ČSOB Pojišťovna 25 milionů
Direct 25 milionů
Ergo 10 milionů
Generali 10 milionů
Kooperativa 20 milionů
Maxima 6 milionů
Slavia 6 milionů
Uniqa 50 milionů
Zdroj: jednotlivé pojišťovny

Je také dobré vědět, na jaký druh cyklistiky se pojištění vztahuje, některé rizikovější aktivity bývá potřeba připojistit a některé, typicky jízda horským terénem mimo vyznačené trasy, bývají nepojistitelné.
Při dovolené v zahraničí si cyklisté zpravidla vystačí s běžným cestovním pojištěním, které řeší jejich úrazy. Pro případné škody třetím osobám musí mít buď sjednané připojištění odpovědnosti, nebo se ujistit, že pojištění občanské odpovědnosti se vztahuje i na jiná území než ČR.

Pozor na výluky, ptejte se na detaily
Cyklisté musejí myslet rovněž na to, že pojišťovny mohou uplatňovat výluky, kdy pojistné plnění krátí, nebo vůbec nevyplatí. Typickým případem je situace, kdy jede cyklista na kole pod vlivem alkoholu nebo jiných omamných látek. Pojišťovny by krátily plnění i v případě, kdy by cyklista způsobil nehodu hrubou nedbalostí, nebo dokonce úmyslně.
Podobné výluky se pak vztahují i na případy, kdy by cyklista zranil sám sebe a uplatňoval nárok na vyplacení částky ze svého úrazového pojištění. Částka může být snížena i v případě, že by se cyklista zranil, neměl nasazenou přilbu a při šetření nehody by se prokázalo, že by přilba mohla rozsah zranění zmírnit.
České pojišťovny v posledních letech nabídku pro cyklisty rozšiřují, vedle pojištění krádeže se nedávno na trhu objevily také různé druhy pojištění cyklo-asistence, kterou mají v nabídce například Allianz, Generali či Česká pojišťovna. Pojištění (či připojištění) se vztahuje na časté případy, kdy potřebuje cyklista pomoc, typicky při dopravní nehodě či jiném karambolu.
V nabídkách najdeme možnosti, že pojišťovna zajistí odvoz rozbitého kola do servisu a zaplatí jeho opravu, případně zařídí převoz cyklisty do a ze zdravotnického zařízení. Pojišťovny se vedle ceny pojištění nebo vyplácených částek, které jsou ochotné za opravu kola zaplatit, liší také v počtu kol, která lze pod pojistku zahrnout.

Zdroj: 
Marek Seidl pro iDNES.cz