finanční poradce: Ing. Josef Styblík, +420 605 374 844, Váš rádce v oblasti financí

Pojištění aut se vylepšuje. Co už se dá sjednat

Povinnost platit povinné ručení je dána zákonem. Pojistné kryje škody, které způsobíte jiným. Ale jestliže chcete být pojištěni i pro případ nehody, kterou zaviníte vy sami, musíte si sjednat pojištění havarijní. A na cesty se určitě vyplatí asistenční služby. Jak se mění a vylepšuje pojištění aut?

Minimální zákonem stanovený limit pojistné ochrany je 35 milionů korun na každého zraněného nebo usmrceného a 35 milionů korun na majetkovou škodu pro všechny poškozené. V praxi to znamená, že v případě nehody zaplatí pojišťovna za viníka nehody poškozenému skutečnou škodu, maximálně však do výše stanovených limitů. Ale pojišťovny zpravidla nabízejí i vyšší limity, například Direct pojišťovna limit až 250 milionů korun.

K povinnému ručení pojišťovny nabízejí bonusy či slevy
Cenu, kterou za povinné ručení zaplatíte, vždy ovlivňuje kategorie vozidla, objem motoru a zvolený limit pojistného plnění. Vliv na cenu může mít také rozsah asistenčních služeb i další kritéria (např. věk, bydliště vlastníka vozidla, stáří vozidla apod.). Pojišťovny berou v potaz i řidičskou historii vlastníka automobilu a předchozí bezeškodní průběh. Například u pojišťovny AXA můžete v případě, že jste posledních osm let jezdili zcela bez nehod, dosáhnout na slevu až do výše 65 %.
Řada pojišťoven poskytuje slevu při online sjednání. Allianz pojišťovna zase kalkuluje sazby pojistného podle ujetých kilometrů. „Výhoda je zřejmá: kdo jezdí málo, zaplatí za povinné ručení i havarijní pojištění méně peněz, což je v Česku lákavé téma, protože 75 procent českých řidičů neujede ročně více než 15 tisíc kilometrů,“ uvádí mluvčí Allianz pojišťovny Václav Bálek.
Pojišťovny ke sjednanému povinnému ručení poskytují navíc nejrůznější služby, nejen již známé asistenční služby. UNIQA pojišťovna svým klientům nabízí telematickou asistenci SafeLine. Ta kromě jiného obsahuje nouzové tlačítko pro přivolání pomoci či nárazový senzor, který registruje kolizi a sám vysílá nouzový signál do centrály. Součástí povinného ručení ČSOB Pojišťovny ve variantě Premiant je pak takzvané malé havarijní pojištění, kdy do limitu 10 tisíc korun pojišťovna hradí škody i na vozidle klienta.

Havarijní pojištění stárne stejně jako auto
Havarijní pojištění je dobrovolné a slouží ke krytí škod na vlastním vozidle. Vztahuje se například na havárii vlastní vinou, živelní událost, odcizení vozidla, vandalismus a další.
Výše pojistného se odvíjí kromě jiného od ceny automobilu, ta je zároveň pojistnou částkou. Jenže cena automobilu klesá, zpravidla se uvádí, že po čtyřech letech od jeho výroby se hodnota vozu sníží o 40 % až 60 %. „Pokud vás potká nehoda po šesti letech pojištění, nespoléhejte na to, že pojišťovna bude plnit ve výši původní pojistné částky, v případě pojistné události se bude řídit aktuální tržní cenou vozidla,“ upozorňuje Marek Orawski z První klubové pojišťovny. A tak se vám může stát, že zjistíte, že jste řadu let platili za havarijní pojištění zbytečně mnoho.
Pojišťovna vám na vaši žádost provede přepočítání havarijního pojištění a upraví stávající smlouvu, nicméně ve většině případů je nutné stávající pojistku vypovědět a založit novou, zodpovědnost za optimalizaci pojistky je vždy na vás.
První klubová pojišťovna přepočítává havarijní pojištění automaticky. „Bereme v úvahu, že auto nemládne a každý rok automaticky pojistné snížíme. Po prvních třech letech může klient na pojistném ušetřit až 20 procent a po pěti letech přibližně 35 procent,“ říká Marek Orawski.
Pro majitele starších aut je určeno například havarijní pojištění Totálka pojišťovny Kooperativa. „Jedná se o havarijní pojištění velkých škod pro vozidla stáří osm až patnáct let. Totálka je ideální pro ty majitele, kteří neřeší každé škrábnutí, ale obávají se především velké škody, jako odcizení, zničení vozu živlem či závažnou havárií,“ uvádí mluvčí pojišťovny Milan Káňa. Znamená to, že u malých škod opravu majitel řeší sám, Totálka mu vyřeší zejména zásadní škody, tedy fakticky zničení vozu.
Podle jedné pojišťovnické poučky se nejlépe prodává pojištění proti rizikům, která si lidé dokážou dobře představit. To ovšem neznamená, že takové pojištění potřebujete. Havarijní pojištění například neobsahuje pojištění skel. Ale je nutné toto připojištění uzavírat? „Připojištění skel se vám vyplatí pouze v tom případě, že toho vážně hodně najezdíte (víc než 50 tisíc kilometrů ročně), nebo když máte opravdu extrémní smůlu,“ míní Marek Orawski z První klubové pojišťovny. Stejně tak pokud jezdíte hlavně ve městě, asi nebudete potřebovat pojištění střetu se zvěří. I v případě havarijního pojištění dobře prostudujte smlouvu a služby, které vám za vaše peníze pojišťovna garantuje.

I vaše auto může mít „cestovní pojištění“
Správné pojištění je důležité zejména tehdy, pokud se rozhodnete cestovat na dovolenou vlastním vozem, zvláště pak do zahraničí. „V případě, že vám postačí základní zákonná pojistka, tak si vystačíte jen s povinným ručením. Pokud ale chcete mít jistotu, že o vás bude zcela postaráno při poruše auta nebo při nehodě, porozhlédněte se po dalších možnostech pojištění,” doporučuje Marek Orawski z První klubové pojišťovny.
Řada autopojištění v sobě zahrnuje asistenční služby. Ty oceníte, pokud vás v zahraničí potká nehoda nebo se vám automobil porouchá. Asistenční služba zajistí odtah nebo opravu vozidla, zařídí náhradní dopravu i ubytování a pomůže vám překonat jazykovou bariéru. Vždy záleží na sjednaném balíčku asistenčních služeb, které máte sjednány.
Ale i v případě, že asistenční služby nejsou součástí pojištění vašeho auta, můžete si je sjednat jen na dobu dovolené. Pojišťovna Kooperativa nabízí například speciální krátkodobé asistenční služby i klientům, kteří u ní nemají sjednáno ani havarijní pojištění, ani povinné ručení. Cena pojištění Holiday pro desetidenní dovolenou je 400 korun a sjednává se k cestovnímu pojištění. V případě poruchy nebo havárie asistenční služba zajistí příjezd a odjezd zásahového vozidla s odbornou posádkou, práci mechanika po dobu 60 min, odtah auta do České republiky, nocleh v hotelu pro celou posádku, zapůjčení náhradního vozidla na pět dnů zdarma a dokonce poskytnutí náhradního řidiče na cestu zpět do místa bydliště klienta (v případě klientovy nezpůsobilosti k řízení motorových vozidel).
Obdobné služby má i pojišťovna Generali. Pojištění Autocare řeší problémy spojené s autem v Evropě motoristům, kteří mají u pojišťovny třeba jen základní povinné ručení, a to do výše 75 tisíc korun. Cena připojištění na měsíc vyjde přibližně na 400 korun. Výhodou je, že pojištění lze pořídit nejen na vlastní auto, ale třeba i na auto půjčené od známých nebo z autopůjčovny.

Zdroj: 
frei pro iDNES.cz